Ben Viegers (1886-1947)

Boerderij in de winter

✓ verkocht
INFO
CAPTCHA
5 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.
Techniek:
olieverf/doek
Gesigneerd:
Linksonder: B. Viegers
Afm. zonder lijst:
51x61 cm
Lijst:
klassieke lijst
Aanwinst:
Off
Jaar:
eerste helft 20e eeuw
Artikel nr.:
P111

De winterzon die op de sneeuw schijnt, weet Viegers in dit schilderij op fraaie wijze te verbeelden. De contrasten tussen de schaduwgedeelten en het middendeel, waar de zon de sneeuw en het hek doen oplichten, maken dit schilderij tot een karakteristiek werk in zijn oeuvre.   

Dit schilderij is op pagina 66 afgebeeld in het boek van Wim van der Beek, ''Ben Viegers 1886-1947'', Venlo/Den Haag 2000.

 

Biografie Ben Viegers

Bernardus Petrus Viegers werd 17 december 1886 in Den Haag geboren als zoon van een vader van twaalf ambachten, dertien ongelukken: achtereenvolgens boodschapper, koopknecht, koetsier, trambeambte en caféhouder. Zijn grootvader bracht hem de liefde voor de schilderkunst bij. In Den Haag was de invloed van de Haagse School in het begin van de twintigste eeuw groot op jonge, beginnende kunstenaars. De autodidact Ben Viegers vond houvast in deze solide, kunsthistorische traditie. Hij schilderde in de trant van de Haagse School landschappen, stads- en havengezichten, het boerenleven, stillevens en bloemen. In navolging van Haagse Scholer Anton Mauve trok Viegers uit Den Haag naar het boerenland. De Veluwe, Elburg, Harderwijk en Nunspeet bleken een grote aantrekkingskracht op hem en geestverwant Jan van Vuuren te hebben. In 1938 verliet hij de hofstad definitief om zich in Nunspeet te vestigen, waar hij tot zijn dood op 8 oktober 1947 zou blijven wonen. Het ''grijze'' palet van de Haagse School was inmiddels vervangen door een lichtere en kleuriger schildertoets. Zijn landschappen en stillevens baden soms in een zuidelijk, mediterraan licht. Ben Viegers was als kunstenaar geen hemelbestormer of zoeker naar nieuwe kunstvormen. Zijn werk bleef figuratief en impressionistisch: aan het expressionisme of abstracte schilderkunst waagde hij zich niet. Hij leefde er goed van op de Veluwe. Gevraagd naar een verklaring voor zijn zonnige schilderijen antwoordde hij: ''Wanneer het buiten regent, moet het binnen toch vrolijk zijn''. 

Wim van der Beek, ''Ben Viegers, 1886-1947'', Venlo/Den Haag, 2000
Williëtte Wolters-Groeneveld/Klaas Mollema, ''Door de ogen van Ben Viegers'', 2014
Scheen 1969/1970, deel II, p. 512. 
Jacobs 1993, deel M-Z, p. 541
RKD-nr 80905