Gerd Winter (1951)

Lichtschein

€ 1.750
INFO
CAPTCHA
3 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.
Techniek:
olieverf/doek
Gesigneerd:
verso Gerd Winter 2009
Afm. zonder lijst:
120x80 cm
Afm. met lijst:
123x83 cm
Lijst:
nieuwe, witte houten lijst
Aanwinst:
On
Jaar:
2009
Artikel nr.:
358

Gerd Winter’s werk kent geen concrete voorstellingen, maar met een abstracte, kleurrijke structuur en uitwerking, geeft hij stemmingen en emoties aan de kijker door. Laag op laag worden op het doek of het paneel kleurvelden aangebracht, puur of vermengd met andere kleuren, tot een optimale beeldcompositie bereikt is. De afwisseling van strikt geometrische verfvlakken met de spontaan aangebrachte, losser geschilderde fragmenten geeft een spanningsveld tussen vorm en kleur, en tussen vlakken en ruimte. In dit schilderij ''Lichtschein'' komt dat maximaal tot uiting. Op het eerste gezicht lijkt het een monochroom geschilderde abstractie, maar bij nadere observatie blijkt het doek zeer levendig en met verschillende subtiele motieven beschilderd. 

''Lichtschein'' laat zich goed combineren met ''Concertino'' (nr. 359), een foto van beide schilderijen naast elkaar is toegevoegd.

 

Biografie Gerd Winter

De Duitse kunstschilder Gerd Winter werd in 1951 geboren in Groß-Gerau (Hessen). Hij woont en werkt in Roßdorf bij Darmstadt. Na een studie kunstpedagogiek aan de universiteit van Frankfurt/Main volgde hij daar van 1979 tot 1984 aan de Hochschule für Bildende Künste (Städelschule) de studie “Malerei”, waarbij hij de titel ‘’Meisterschüler’’ behaalde. Sinds de jaren negentig werkt hij in de stijl van de ‘’color field painting’’, een abstracte schilderstijl die ontstond in New York in de jaren 40-50, verwant aan het abstract expresssionisme en met als belangrijkste vertegenwoordiger Mark Rothko. Binnen de colorfieldpainting wordt er gewerkt met relatief grote kleurvlakken of kleurvelden om een meditatieve stemming te wekken bij de kijker. Men legt de nadruk op grote monochromatische (eenkleurige) vlakken, om op die wijze aan het fenomeen kleur een zo groot mogelijke uitdrukkingskracht te geven.
Gerd Winter’s werk kent geen concrete voorstellingen, maar met een abstracte, kleurrijke structuur en uitwerking, geeft hij stemmingen en emoties aan de kijker door. Laag op laag worden op het doek of het paneel kleurvelden aangebracht, puur of vermengd met andere kleuren, tot een optimale beeldcompositie bereikt is. De afwisseling van strikt geometrische verfvlakken met de spontaan aangebrachte, losser geschilderde fragmenten geeft een spanningsveld tussen vorm en kleur, en tussen vlakken en ruimte. Zijn werk is in meerdere Duitse openbare collecties vertegenwoordigd.

Catalogus ‘’Gerd Winter, Malerei’’, bij tentoonstelling Stadtmuseum Groß-Gerau 2021-2022,
Justus von Liebig Verlag, Darmstadt 2022.