Wim Motz (1900-1977)

Zonder titel

€ 525
INFO
CAPTCHA
6 + 7 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.
Techniek:
kleurenlitho - monotypie 1/1
Gesigneerd:
Linksonder: Motz 61
Afm. zonder lijst:
54,5 x 43 cm
Afm. met lijst:
79,5 x 68 cm
Lijst:
nieuw - zilveren houten profiel met paarse inleg
Aanwinst:
Off
Jaar:
1961
Artikel nr.:
327

Ida Jager schrijft over de litho's van Wim Motz in ''Sterk van kleur'' (2005): ''Vooral in zijn litho's kwam Motz tot een intensief abstract-expressionistisch kleurengamma, waarin de afwisseling van gedempte, ijle en felle tinten de toon zetten. Tegen het einde van de jaren vijftig werden deze kleurensymfonieën steeds vaker opgeschrikt door zwarte, grillige tekens, die als stempels de bladen beheersen. Van Motz is gezegd dat hij zich in de kleurenlitho wellicht het volledigst heeft geuit. Een Belgisch dagblad schreef: 'Zijn steendrukken zijn topmomenten van kleurintensiteit en vormen de constructies van Motz' krachtig gebouwde abstracties'. 
Deze prent is een zogenaamde ''monotypie'', een litho waarvan maar één afdruk is gemaakt. Dus in tegenstelling tot grafiek in oplage
is dit een uniek exemplaar.

   

Biografie Wim Motz

Wim Motz werd als Wilhelm Johann Motz op 8 mei 1900 in Rotterdam geboren. Na tal van baantjes en ambachten besloot hij op 37-jarige leeftijd in 1937 zich geheel aan de kunst te wijden. Zijn opleiding bestond tot dan toe alleen uit de lagere school. Daarna volgden ettelijke banen in o.m. de tuinderij, als kermisreiziger, de mijnen van België, als marktkoopman, behanger en huisschilder. Als kunstenaar kreeg hij lessen van de Goudse kunstschilder Jan van Straaten (1880-1967). Aanvankelijk schilderde Motz naturalistische voorstellingen, waarin de haven, de industrie, het landschap en de stad wederkerende onderwerpen zijn. Na in 1950 lid te zijn geworden van de Aragroep, bekwaamt hij zich in de kleurenlitho en maakt zijn werk een verschuiving door naar de abstractie, waarvoor hij elementen uit de natuur gebruikte. Door het loslaten van de figuratie kon Motz zich geheel storten op lijn en kleur, de grondbeginselen van de kunst. Hij ontkiemde zich tot een ware ''emotionalist''. Met veel hartstocht, op een driftige wijze, zette hij zijn onderwerpen op doek en papier neer. Voor zijn schilderijen gebruikte hij een metseltechniek. Net als zijn grote voorbeeld De Staël bracht hij de verf met een spatel op het doek aan. ''Schilder van de kleur'', werd hij ook wel genoemd. Wim Motz stond bekend om zijn maatschappij-kritische houding. Al in 1937 ging hij in hongerstaking nadat hij wegens dienstweigering naar het Huis van Bewaring was overgebracht. Onrechtvaardigheid, geweld en machtsmisbruik deden Motz keer op keer ontvlammen en hem langzaam maar zeker meer naar het ‘’epos van de natuur’’ neigen. Op 19 mei 1977 overleed Wim Motz in zijn geliefde Rotterdam. Werk van zijn hand is opgenomen in de collecties van o.m. Museum Boymans-van Beuningen Rotterdam, Stedelijk Museum Amsterdam, Kunstmuseum Den Haag, Museum of Modern Art New York.   

Ida Jager, Sterk van kleur, Grafiek in Rotterdam in de twintigste eeuw, p. 168/169, Schiedam 2005
Scheen 1969-1970, deel II, p. 77
Jacobs 1993, deel M-Z, p. 139
RKD-nr. 58013