Jeroen Hermkens (1960)

Yemen, Ibb

✓ verkocht
INFO
CAPTCHA
12 + 6 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.
Techniek:
litho, genummerd 26/55
Gesigneerd:
Rechtsonder: Jeroen Hermkens 1997
Afm. zonder lijst:
68x51 cm
Afm. met lijst:
93,5x73 cm
Lijst:
gebruikte blankhouten lijst
Aanwinst:
Off
Jaar:
1997
Artikel nr.:
49

Afgebeeld:
Roland Plumart, Catalogue raisonné: “Jeroen Hermkens, Oeuvre gravé et lithographié 1982-2003’’, nr. 243, blz. 124.
Deze litho is uitgevoerd in zeven kleuren.
 

In een mooie beschrijving van het werk van Jeroen Hermkens schrijft Henk Hofland: ''De stad is een labyrinth van verwerkelijkte toekomst, gestapeld, gemetseld in steen; een onafzienbare verzameling uitgevoerde bedoelingen waaruit iets is ontstaan dat groter is dan alle kleur en perspectief in steen, het spoor dat de makers hebben getrokken om erin te bestaan. De stad zelf is het grootste totaal, tegelijkertijd het tastbaarste, het raadselachtigste en het meest fantastische dat door mensen is gemaakt''.

Ibb is een stad in Jemen met ruim 160.000 inwoners. Het is een marktstad, ligt tegen een bergrug en is omringd door vruchtbaar land. Door haar strategische ligging werd het tijdens de Ottomaanse bezetting een bestuurscentrum. Het werd bestuurd door een emir tot 1944, toen het emiraat in Jemen werd afgeschaft. In tijden van droogte migreerden veel Jemenieten naar Ibb om werk in de landbouw te vinden.

Biografie Jeroen Hermkens

Jeroen Hermkens (geboren Sint Anthonis 31 maart 1960) is een kunstenaar die zowel  de schilder- als de grafische kunst beoefent. Hij schildert met een krachtige, expressieve toets maar is daarnaast ook een begaafd lithograaf. Van 1979 tot 1984 volgde hij de grafiekopleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten in zijn woonplaats Utrecht en om zich nog meer in de grafiek te bekwamen bezocht hij in Parijs het Atelier Lithographique Champfleury. De wisselwerking tussen schilderen en lithograferen geeft zijn litho’s de kracht en uitstraling van schilderijen. De onderwerpen voor zijn litho’s zijn veelal stadsgezichten, gebouwen, bruggen, monumenten, kortom dingen die de mens gemaakt heeft. De mens zelf ontbreekt. Hij zegt hierover: "Ik vind zelf dat ik de wereld afbeeld zoals die door de mens wordt gemaakt en bewoond. Zet je daar mensen tussen, dan wordt het al gauw anekdotisch en dat doet afbreuk aan de zeggingskracht. Ik werk expressief, maak er mijn eigen werkelijkheid van". Zijn onderwerpen vindt hij over de hele wereld. Veel steden in Nederland, maar ook in Zuid-Europa, Turkije, Egypte, Jemen en de Verenigde Staten zoekt hij inspiratie en onderwerpen. Jeroen Hermkens ontving in 1996 voor zijn grote litho's de Nederlandse Grafiekprijs. In 2006 werd hij verkozen tot "Kunstenaar van het jaar" in Nederland. Ter gelegenheid van de toekenning van de Nederlandse Grafiekprijs schreef Henk J.A. Hofland in het boekje ‘’Jeroen Hermkens - Grote litho’s”: ‘’Ik ken geen eigentijdse Nederlandse kunstenaar die meer dan Jeroen Hermkens gevoel heeft voor de poëzie van de verticalen, horizontalen, de diagonalen en de bogen in steen. …. In het verticaal gegroeide voorwerpen dienen tot metafoor; en de beste metafoor is die waarin het beeld het in waarheidsgehalte wint van de werkelijkheid die het moet verbeelden”. De laatste jaren keert de mens ook weer terug in zijn werk, met name het vrouwelijk naakt. In 2017 maakte Hermkens een serie naaktportretten met teksten van Arnon Grünberg.

Roland Plumart, Jeroen Hermkens, Oeuvre gravé et lithographé 1982-2003 en 2003-2011, cataloque raisonné, uitgave 2005 en 2011; Terra Nova, werk van Jeroen Hermkens in de Koos van Oord collectie, 2010; Jeroen Hermkens en Utrecht, Litho's, z.j.
Jacobs 2002, deel 1, p. 304
RKD-nr 37840