Jaap van der Pol (1938-2009)

De zomer van 1941

€ 975
INFO
Techniek:
olieverf/doek
Gesigneerd:
Rechtsonder onduidelijk; achterzijde V.D.POL '73
Afm. zonder lijst:
120x140 cm
Afm. met lijst:
geen lijst
Lijst:
zonder lijst
Jaar:
1973
Artikel nr.:
248

Fraai schilderij in rustige tonen van twee jonge vrouwen op het strand, die in vooroorlogse, wollen badpakken boterhammen klaarmaken. Maar zoals zo vaak bij Jaap van der Pol, de schijn bedriegt. De titel van het schilderij is niet zonder reden ''De zomer van 1941''. Hij luidt al de opmaat naar droevige tijden in. De parasol zweeft boven het lieflijke tafereel. Het is mij niet bekend wat Jaap van der Pol hiermee suggereert. Zweeft hij zo meteen weg en biedt hij dan geen bescherming meer? Een beklemmend schilderij dat op een symbolische manier de komende ellende van de bezettingstijd tracht weer te geven.  

Herkomst: Galerie Nouvelles Images, Den Haag. inv.nr. ''ni 218''.   

Biografie Jaap van der Pol

Jacob van der Pol werd 26 november 1938 geboren in Landsmeer. Hij woonde in Landsmeer, Amsterdam en vanaf 1964 in Edam waar hij 23 april 2009 overleed. In Amsterdam was hij leerling van Gerrit Veenhuizen en werd hij opgeleid tot tekenleraar aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs (de latere Gerrit Rietveld Academie). Jaap van der Pol werd bekend als kunstschilder en graficus. In 1964 en 1965 ontving hij de Koninklijke Subsidie voor de Schilderkunst. Hij schilderde figuratief en in zijn onderwerpen speelde de mens een belangrijke rol. Zijn schilderijen worden gekenmerkt door feestelijke collages van matrozen, schiettenten en dansparen. Maar de schijn bedriegt, door de bonte vrolijkheid heen sijpelen elementen van geweld en eenzaamheid door. Het kind in het matrozenpakje draagt de eerste tekenen van een komende oorlog al met zich mee, de schietschijf verliest zijn onschuld als menselijke figuren doelwit worden. But the show must go on, de dansparen dansen door ondanks het feit dat de schilder hen in hachelijke posities heeft geplaatst. Ondanks het feit dat Jaap van der Pol uiteindelijk niet tot ‘de groten’ van de Nederlandse schilderkunst is gaan behoren, is zijn werk van hoog niveau gebleven. Dat hij niet echt is doorgebroken, had vooral met zijn karakter te maken. Hij was een man die aan de zijlijn stond en geen moeite deed zichzelf te verkopen. Om in zijn levensonderhoud te voorzien, was hij parttime tekenleraar en maakte hij grafisch werk. In 2010 is over Jaap van der Pol een televisiedocumentaire gemaakt met als titel ‘’Door de schepper bedrogen”.

Scheen 1969/1970, deel II, p. 183
Jacobs 1993, deel L-Z, p. 238