Jacques Idserda (1918-2007)

Natuurkrachten

€ 700
Bestel


Artikel nr.:
14151

Afmetingen:
85x70 cm.

Techniek:
gemengde techniek op paneel

Gesigneerd:
IDS

Lijst:
dunne strip door kunstenaar zelf aangebracht


Een recensie over zijn werk in 1991 lijkt goed van toepassing op dit intrigerende werk van Jacques Idserda:  “Geheimzinnige oerkrachten en aardse tinten komen in zijn kunst samen. De techniek wordt door Idserda zo aangewend dat ze versluierend werkt. Het mysterie dat in mens en natuur schuilt, wordt zo tot dramatische en ongrijpbare proporties opgeblazen”.  Het ontbreken van een stukje schors in dit werk is een natuurlijk, ongrijpbaar natuurlijk proces waardoor het schilderij, zelf nadat de kunstenaar het niet meer kan veranderen, zijn eigen levenscyclus blijft volgen. 

Biografie Jacques Idserda

Als zoon van de kunstenaars André Idserda en Coba van der Lee lag een toekomst in de beeldende kunst voor Jacques Idserda in de lijn der verwachtingen. Geboren in Loosdrecht op 8 juli 1918 als Jacques Cornelis Idserda groeide hij op bij zijn ouders in België (Brugge, Brussel, St. Kruis) om zich uiteindelijk na hun scheiding met zijn moeder in 1937 in Hilversum te vestigen. In Brussel was hij werkzaam bij het Nationale Instituut voor Radio-omroep (de latere BRT) en in Hilversum zet hij zijn omroepcarrière voort bij de VARA, de NCRV en in 1941 als omroeper bij de gelijkgeschakelde Nederlandsche Omroep . Na een microfoonverbod van drie jaar wordt hij ‘luisterpost’’ bij Radio Herrijzend Nederland, werkt bij de strijdkrachten in Nederlands-Indië en is vanaf 1948 regisseur, chef-omroeper en verslaggever. Hij maakt duizenden reportages en honderden documentaires. Om gezondheidsredenen stopt hij in 1976 met het omroepwerk. Op 14 februari 2007 overlijdt hij in Laren.
Als beeldend kunstenaar is Jacques Idserda autodidact. Aanvankelijk maakte hij vrij traditioneel werk, voornamelijk schilderde, tekende en aquareleerde hij landschappen, stillevens en figuren (portretten). Hij werd in die periode ‘’romantisch realist’’ genoemd. In de periode na zijn afscheid van de omroep worden duinen, rotsen en restanten van bouwsels als desolate tekens in het landschap geplaatst. De affiniteit met natuurverschijnselen en organische processen leidt tot verregaande abstractie, waarbij een fascinatie ontstaat voor verwering, fossilisatie, afbraak, verval, oxidatie en andere onstuitbare natuurlijke processen. Naast de band met de natuur heeft in deze laatste artistieke fase van zijn leven een synthese plaatsgevonden van ruimtelijke en aardse uitstraling, experimenten met structuur en huid, concrete waarneming en abstracte beleving.    

Scheen 1969/70 (deel I), p. 536