Jeroen Hermkens (1960)

Delft, Lepelbrug

✓ verkocht


Artikel nr.:
99050

Afmetingen:
48x66,5 cm.

Techniek:
litho (37/62) in 6 kleuren (blauw, turquoise, oranje, groen, grijs en zwart)

Gesigneerd:
Jeroen Hermkens 2000

Lijst:
originele blankhouten lijst


Afgebeeld:
Roland Plumart, Catalogue raisonné: “Jeroen Hermkens, Oeuvre gravé et lithographié 1982-2003’’, nr. 316, blz. 162 en in kleur afgebeeld op blz. 152.

Commentaar:
De Delftse Lepelbrug is in een 1928-1929 gebouwde stalen verkeersbrug. Een ophaalbrug (Amsterdams type) ter vervanging van een houten voorganger gelegen op de plaats waar zich al sinds de zestiende eeuw een brug bevond. In het artikel in de Delftsche Courant  
'Jeroen Hermkens dringt door tot de kern van de stad' van de hand van Hendrik van Leeuwen wordt deze litho als volgt beschreven: ‘’De Lepelbrug bij de Gistfabriek is een ijkpunt voor iedereen die de stad wel eens binnenkomt langs de Vliet. Het is een stoere plek met een noordelijke sfeer. De brug is het ijzeren obstakel waarachter de oude binnenstad zich veilig waant. Hermkens die een geheime liefde heeft voor industrieel erfgoed, was zelf verrast door het resultaat. "Ik maak zelden zulke koele prenten", zegt hij. De kleuren blauw en donkergroen zijn inderdaad zo dominant dat de afbeelding een hele aparte sfeer krijgt. Je ruikt het water en voelt de schaduw onder hoge bomen. Wat mooi is moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken, maar wie openstaat voor ruige expressiviteit komt hier niets tekort. Rond de brug dreigt verloedering. Daar heerst de anarchie van scheepjes en woonboten, de sfeer van een grensgebied. Hoe ongepolijst ook, vitaal is zo'n plek wel."

Biografie Jeroen Hermkens

 

 

Jeroen Hermkens (geboren Sint Anthonis 31 maart 1960) is een kunstenaar die zowel  de schilder- als de grafische kunst beoefent.  Hij schildert met een krachtige, expressieve toets maar is daarnaast ook een begaafd lithograaf. Van 1979 tot 1984 volgde hij de grafiekopleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten in zijn woonplaats Utrecht en om zich nog meer in de grafiek te bekwamen bezocht hij in Parijs het Atelier Lithographique Champfleury. De wisselwerking tussen schilderen en lithograferen geeft zijn litho’s de kracht en uitstraling van schilderijen. De onderwerpen voor zijn litho’s zijn veelal stadsgezichten, gebouwen, bruggen, monumenten, kortom dingen die de mens gemaakt heeft. De mens zelf ontbreekt. Hij zegt hierover: "Ik vind zelf dat ik de wereld afbeeld zoals die door de mens wordt gemaakt en bewoond. Zet je daar mensen tussen, dan wordt het al gauw anekdotisch en dat doet afbreuk aan de zeggingskracht. Ik werk expressief, maak er mijn eigen werkelijkheid van". Zijn onderwerpen vindt hij over de hele wereld. Veel steden in Nederland, maar ook in Zuid-Europa, Turkije, Egypte, Jemen en de Verenigde Staten zoekt hij inspiratie en onderwerpen. Jeroen Hermkens ontving in 1996 voor zijn grote litho's de Nederlandse Grafiekprijs. In 2006 werd hij verkozen tot "Kunstenaar van het jaar" in Nederland. Ter gelegenheid van de toekenning van de Nederlandse Grafiekprijs schreef Henk J.A. Hofland in het boekje ‘’Jeroen Hermkens - Grote litho’s”: ‘’Ik ken geen eigentijdse Nederlandse kunstenaar die meer dan Jeroen Hermkens gevoel heeft voor de poëzie van de verticalen, horizontalen, de diagonalen en de bogen in steen. …. In het verticaal gegroeide voorwerpen dienen tot metafoor; en de beste metafoor is die waarin het beeld het in waarheidsgehalte wint van de werkelijkheid die het moet verbeelden”.

 

 


Andere kunstwerken uit deze categorie

Delft, Lepelbrug
Jeroen Hermkens
✓ verkocht